Verslag eerste project Kabul

15 december 2011

Eindelijk, het eerste project gaat beginnen!

Na een lange periode van voorbereiden waaronder het selecteren van de meest hulpbehoevende weduwevrouwen en inkoop van alle benodigde materialen kon het eerste project eindelijk starten op 15 december 2011.  De openingsceremonie werd goed bezocht door, onder andere, de lokale bevolking en overheid. Zo waren er ook vertegenwoordigers van het Ministerie van Werkgelegenheid en het Ministerie van Vrouwenzaken aanwezig.

De naaimachines, boeken, schrijfmaterialen en allerlei andere materialen werden uitgedeeld. Vervolgens werd er door de docenten goed uitgelegd hoe de machines werken, waarna de vrouwen voor het eerst aan het werk kunnen. Het cursus programma werd uitgelegd en ook de werden verwachtingen vanuit de Stichting uitgesproken. Daarnaast werd er verteld dat ze wekelijks voedselpakketen overhandigd krijgen om ervoor te zorgen dat ze zich tijdens de cursus daarover in ieder geval geen zorgen hoeven te maken. Zo willen we bereiken dat ze volledige focus en concentratie hebben voor het leren van dit vak. Daarnaast willen we graag dat ze genieten van hun opleiding en dat ze lekker bezig kunnen zijn zonder constant te moeten piekeren over hoe ze de dag kunnen overleven en of ze vandaag nog eten hebben voor hun kinderen.

De lessen zijn deels gericht op het leren lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast leren ze de basisvaardigheden van het vak kledingmaakster door het ontwerp te tekenen, knippen en vervolgens te naaien. Wat ons opvalt is dat de vrouwen zeer leergierig zijn, omdat ze goed beseffen dat dit de enige kans is om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, hun kinderen te onderhouden en daarmee te zorgen dat ook zij een toekomstperspectief hebben. Al na een aantal weken cursus zijn de vorderingen goed zichtbaar, de basiskennis qua lezen, schrijven en rekenen had men al snel onder de knie.

Tevens konden ze inmiddels ook zelfstandig eenvoudige kinderkleding maken.Wat met name erg mooi was om te zien is dat deze vrouwen weer een lach op hun gezicht kregen, samen veel plezier in de cursus beleven, weer een doel hebben om naar te streven en zeker ook het feit dat ze niet vergeten zijn doet hen zichtbaar erg goed. Als Stichting Momentum zijn we bijzonder trots op het feit dat we hieraan hebben kunnen bijdragen. Aan het einde van de cursus werden in een feestelijke sfeer, door het Ministerie van Werkgelegenheid erkende ondernemersdiploma’s uitgereikt.

Aan elke vrouw werd daarnaast een naaimachine en alle benodigde materialen overhandigd, waardoor ze direct voor zichzelf aan de slag kunnen. Hiermee willen we nogmaals onze donateurs en partners bedanken voor hun medewerking en donaties. Deze vrouwen, die alles verloren hebben, hebben nu de kans op een betere leven voor hun kinderen en voor zichzelf.