Kees Koolhof

18 september 2015

Terugkijkend op 4 jaar Stichting Momentum

Terugkijkend op zijn ruim vier jaar als bestuurslid van de Stichting Momentum, concludeert Kees Koolhof van rederij CFL dat de oorspronkelijke doelstelling is gerealiseerd. Dankzij steun van de stichting en haar sponsors is een grote groep vrouwelijke Afghaanse bootvluchtelingen in eigen land aan een nieuw zelfstandig bestaan geholpen. De meesten waren oorlogsweduwen en verstoten door hun familie. Door ze een opleiding aan te bieden als naaister of coupeuse en tijdelijke inkomenszekerheid te bieden, kunnen ze nu in hun eigen onderhoud voorzien en een wel perspectiefvol leven opbouwen in eigen land.

Kees Koolhof was vanaf het begin betrokken bij de reddingsactie op 16 januari 2011 van 226 drenkelingen voor de kust van Kreta door de Momentum Scan, een van de schepen van zijn rederij CFL. Hij reisde onmiddellijk af naar de rampplek. Het bleek te gaan om een groep van Afghaanse vluchtelingen, onder wie veel vrouwen en kinderen.

Toen een paar maanden later bleek dat de opvangfaciliteiten in Griekenland volstrekt onvoldoende waren, nam Koolhof het initiatief voor de oprichting van de Stichting Momentum. Hij trok zich met name het lot van een groep verstoten vrouwen (en hun kinderen) aan en slaagde er, met zijn medebestuurders, in om met eigen en sponsorgeld een door de lokale autoriteiten gedoogd opvang- en scholingsproject in een buitenwijk van Kabul op te zetten. Dat dit sindsdien succesvol is gebleken, stemt hem begrijpelijkerwijs tevreden.

Kees Koolhof: ‘Ik ben blij dat ik door mijn werkzaamheden voor de Stichting Momentum een bijdrage heb kunnen leveren. Gezien de enorme omvang van het vluchtelingenprobleem is het niet minder dan een druppel op een gloeiende plaat gebleken, maar ik zal me ook de komende jaren blijven inzetten voor een beter lot van de mensen waar wij ons als Stichting Momentum over hebben ontfermd.’